poniedziałek, 2 maja 2016

Sen 390. Refleksja o cyklu nieśmiertelności. Dla Kronosa.


Apokatastaza kosmiczna Heraklita:

"Śmiertelni nieśmiertelni, nieśmiertelni śmiertelni, żyjący tamtych śmiercią, tamtych życiem zaś umarli"

"Ogień żyje śmiercią ziemi, a powietrze żyje śmiercią ognia. Woda żyje śmiercią powietrza, a ziemia śmiercią wody. Nic nie jest, ale wszystko ciągle staje się, tak jak wody płynącej rzeki, do której wejść nie można dwa razy"

"Wszechświat jeden jest dla wszystkich ludzi, nie stworzyli go bogowie ani ludzie. Był zawsze, jest i będzie ogniem zawsze żywym, na swą miarę, rozpalającym się i gasnącym"

"Po upływie wieków ten sam Sokrates będzie nauczać w tych samych Atenach, a na ulicach tych samych miast ci sami ludzie będą przeżywać te same cierpienia"



Z przykrością chciałbym zawiadomić Was, drodzy Blogerzy, że po długiej walce z ciężką chorobą zmarł jeden z nas, Bloger Kronos, prywatnie mój bardzo dobry Kolega, Przyjaciel. O tym smutnym fakcie dowiedziałem się w sobotę rano. Zabolało... Bardzo... Dzielnie walczył ze swym losem, nie tracił optymistycznego nastawienia. W ostatnim roku było z nim naprawdę niedobrze - ciągle był poddawany chemioterapii, zażywał ciężkie dla jego organizmu leki. Podziwiałem go, że nigdy nie narzekał i był taki dzielny. 
Prawdopodobnie Kronosa będą kojarzyć ci Blogerzy, którzy piszą od wielu lat. Niestety, przed swoim odejściem skasował wszystkie wpisy. Została po nim tylko pusta witryna i opuszczone konto na FB...
Zapoznałem się z nim w roku 2008, kiedy pisałem bloga na Wirtualnej. Potrafiliśmy godzinami rozmawiać dosłownie o wszystkim - o życiu, ludziach, literaturze, teatrze, filozofii, kulturze, sztuce, podróżach, zdarzało się, że w przypływie zdumienia kręciłem głową, gdy, jak z rękawa, na zawołanie, sypał z pamięci obszernymi cytatami z Homera, Owidiusza, Wergiliusza, Horacego, Aureliusza, Platona, Heraklita czy Arystotelesa.
Wierzę w to, że Kronos wrócił do nieskończonego i wiecznego apeiron i stamtąd, jako nikły promień, blask czeka na kolejny powrót lub po prostu na pozostałych.
Będzie mi go bardzo brakować.

Kronos - absolwent filologii klasycznej i kulturoznawstwa. Przegrał walkę z rakiem.

2 komentarze:

  1. Nie czytałem, nie znałem. Mam nadzieję, że gdziekolwiek jest, jest mu tam dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  2. [*] to opuszczenie, uczucie smutku ma znaczenie tylko dla nas, dobrze, że masz wspomnienia. Trzymaj się.

    OdpowiedzUsuń